יום שבת, 3 באוקטובר 2009

תל אביבית

נולדתי, גדלתי ואני חיה בתל-אביב כל חיי. אני מטורפת על העיר הזו. מתה על הרעש והליכלוך: על הקול של אוטו הזבל בבוקר,על המדרכות המפויחות,על האנשים הססגוניים שחיים כאן שברובם הם לא תל-אביבים במקור, אבל הגיעו לכאן בגלל הרוח הליברלית שמשדרת העיר הזו.


כשנולדתי, גרנו במשך שנה ברחוב הילל הזקן( מאחורי קולנוע אלנבי) על גג בניין בית הדפוס שהיה שייך למשפחת אבי,ולאחר מכן עברנו לרחוב בר-כוכבא. גן הילדים שלי היה הגן של קדישמן,אימו של מנשה קדישמן הפסל והצייר. למדתי בבית ספר טשרניחובסקי,שהיה מול הבית שלי ובתיכון הרחקתי לכת עד עירוני א' (ליד הסינמטק...) .



בילדותי ביליתי הרבה בגן-מאיר, כשעוד היתה בו בריכה יפה עם חבצלות מים ודגים חיים. לא היו כל כך הרבה כלבים בתל-אביב באותה תקופה ,אז המדרכות היו יותר נקיות. היינו מטיילים בשבתות ל "גן יעקב" שנמצא ליד הבימה, לככר צינה (היא ככר דיזנגוף) כשעוד היתה על הקרקע ולא באויר. היתה שם מזרקה פשוטה ,שלא יורקת אש ולא מנגנת וזה היה מספיק מרגש עבורנו.





אחותי קרנית באמצע ואני בככר דיזנגוף



בשבתות היינו הולכים לגן החיות שהיה ממוקם היכן שנמצא היום "גן העיר" . . היה נראה לי טבעי שיש פילים וג'ירפות וקופים בלב העיר....


האחים שלי: קרנית, רביב וחובב וברקע הזברות




את שיעורי הבית היינו מכינים ב "בית ביאליק" . תיחזק את המקום המזכיר האגדי של ביאליק, מר אונגרפלד ,שהיינו אוהבים לעצבן אותו והוא היה מקלל וצועק ומאיים ש "יגלגל את עצמותנו מכל המדרגות..." . כשהיינו רוצים להסב לו נחת היינו מבקשים ממנו שיקח אותנו לקומה השניה של הבית והוא היה מסביר לנו על המשורר הלאומי ,מראה לנו את כתביו , את השעון של ביאליק. ואז היה משתחרר ממנו לפתע מין רוך כלפינו ואפילו חיוך.








מר אונגרפלד ומעליו תמונה של בית ביאליק




הייתי כזו ילדה תל אביבית שלא חשבה שיש ערים אחרות בארץ חוץ מתל-אביב. כשהתגייסתי לצבא היה לי מוזר (בהן צידקי...) לשמוע על אנשים שמגיעים לבסיס תל -השומר מנתניה, ממושב מזור, מכפר יונה.... אפילו מהרצליה. גם השרות בתל-השומר שנחשב לכל הדעות "קרוב לבית" היה נראה לי כמו סוף העולם....


האמת, שגם היום ,ועל זה יעידו כל מכרי, בשבילי לצאת מתל-אביב זה כאילו לצאת לטיול שנתי. העירוניות שבי מתבטאת בכך שגם שאני נוסעת לחו"ל ,אני מחפשת לי יעדים עירוניים. מדריד בשבילי היא כמו תל-אביב . כמובן שהיא יותר יפה, יותר היסטורית ,אבל על המדרכות שלה אני חשה כמו בבית. כאשר אני חוזרת מאירוע כל שהוא הביתה ,או מטיול ורואה את צלליתה של תל -אביב באופק : משתחררת לי אנחת רווחה. הנה! אני בבית!

8 תגובות:

יעקב סגל אמר/ה...

היי פזית
גם אני במקורי מת"א, גדלתי בה מגיל שנתיים עד 23
עד היום אני קשור לעיר למרות שאני גר בפריפריה
יפה שפתחת בלוג זה בשנת ה 100 לת"א

פנינה אמר/ה...

מזל טוב על הבלוג החדש יקירתי. אני נולדתי בת"א בבית החולים הקריה (שהיום כבר אינו קיים). אני לא זוכרת לאיזה גן הלכתי, אבל כיתה א' למדתי בבי"ס ביאליק ליד התחנה המרכזית הישנה (אני לא יודעת אם הוא עדיין קיים). בגיל 7 עברנו לבת-ים ושם גדלתי. לפני 14 שנים בערך חזרתי לגור בת"א ואין מאושרת ממני.

Unknown אמר/ה...

אין עלייך,
תמשיכי!

פיני שופן אמר/ה...

באר שבעי לעולם לא יאהב את תל אביב ממש כפי שאוהבים אותה התל אביבים.

בשבילי תל אביב היא רק מקום בילוי ורוב הזמן הייתה גם מקום העבודה שלי.

הפעם היחידה בחיי שהקמתי עסק כבחור צעיר ונאיבי שהגיע מבאר שבע
עלתה לי בדם יזע ודמעות והרבה מאוד כסף כך שלצערי העיר שלך לא ממש האירה פניה אליי.

אבל אשתדל לאהוב אותה טיפה יותר בשבילך.

Unknown אמר/ה...

אז אני כל כך מסכימה איתך. תל אביבית מושבעת לא מבינה איך אנשים יכולים להתגורר במקום אחר בארץ(כן אני יודעת, אני כבר 45 שנה בגולה) נולדתי באסותא שרק לפני כמה שנים הבנתי שהיה בית חולים פרטי,חזרתי לשם לנתוח קוסמטי...מכיון שאבי היה בעל מודעדון הלילה "חינגא בר" הסתובבתי הרבה ליד בית הדפוס של ההורים,גן הילדים היה ברחוב בן יהודה ליד החיבור עם אלנבי.ליד קולונוע מוגרבי לשעבר עמד מוכר הנקניקיות מגרמניה תמיד לבוש בלבן בוהק עם העגלה המברקיה מפליז שדרך אגב התגורר ברחוב מגורי, הירדן מס.9 בלוק אחד משפת הים.את גלי הים הייתי שומעת בלילה מתנפצים לקיר שהיה מפריד בין החוף למדרכה,לא היו הרבה מכוניות בכבישים, והשקט היה משגע הלילות.בחורף הגלים היו עבורים את החומד ושוטפים את הכבישים של הרחובות הסמוכים, לנו היתה בעיה לחצות את הכביש בדרך לבית הספר.בית הספר היסודי היה "גאולה"ברחוב גאולה שהיה בית ספר פרטי, לאחר מכן, אחרי שבוטלה המגמה היסןדית עברתי לבית הספר "גאולה" בפינת רחוב הירקון אלנבי.אז אני יפסיק למרות שזה די קשה, אחרי כל כך הרבה שהים עדיין מלאה בנוסטלגיה, אם תרצו לשמוע עוד נא לבקש.

אנונימי אמר/ה...

"פזיתי,
בלוג מקסים!!! אני מאוהבת בת"א גם כן,
למרות שלא גדלתי בה, היא נכנסה לי לנשמה.
מצפה לשמוע עוד סיפורים -מיכל שמש

אנונימי אמר/ה...

הי פזית ,
נהניתי לקרוא את מה שכתבת על תל אביב ,נופי ילדותך הם גם נופי ילדותי ,גן מאיר ,בית ביאליק ,אלנבי ,שוק הכרמל ,בי"ס יוסף הגלילי ורחוב בר כוכבא 28 שם גרים עד היום הורי .
אני היום אוהבת מאוד את כ"ס ,אבל יש פינה מאוד חמה בליבי לת"א ,הכי מצחיק שלמדתי בעירוני י"א והיום אני מעבירה שם קבוצות . . . ושם נפגשנו . . . .
שבוע טוב מלא חיוך ואהבה לעצמך ולת"א .
אביבה

אנונימי אמר/ה...

"איזה בלוג יצירתי.ראשית אהבתי את תמונת השקיעה וכן את התוכן והעיצוב.מאוד מתחברת למה שכתבת למרות שגרתי רק 10 שנים בת"א אבל אני תל אביבית בנשמה.
קבלי ממני כוכב." גנית